Fullständiga medlemsvillkor
1. Medlemskap / Allmänna villkor
1.1. Dessa medlemsvillkor gäller för alla medlemmar från och med 22 maj 2023 och ersätter alla tidigare versioner av medlemsvillkor.
1.2. Medlemskapet ingår som del av Nordic Choice Commercial Services AS (Strawberry), org. nr. 968 819 372. Medlemsvillkoren är ett avtal mellan medlem och Strawberry.
1.3. Medlemskapet är personligt och beviljas endast personer som har fyllt 18 år. Medlemskapet med sina förmåner kan inte utnyttjas av andra än de som är medlemmar.
1.4. Medlemskapet bekräftas via sms och/eller e-post. Varje medlem får ett unikt medlemsnummer. Detta är synligt i inloggat läge i appen eller hemsidan.
1.5. Medlemmen ansvarar för att uppge medlemsnummer på hotellen eller hos partners för att ta del av bonuspoäng och förmåner.
1.6. Vid missbruk av medlemskap, bonuspoäng eller förmåner förbehåller sig Strawberry rätten att utesluta medlem från bonusprogrammet genom att avsluta medlemskapet. En sådan misskötsel kan, men inte uteslutande, bestå av grovt eller respektlöst uppförande inför hotell, anställda eller partners, kriminella handlingar eller handlingar som generellt uppfattas som omoraliska eller oetiska eller som utgör ett brott mot aktuella medlemsvillkor.
1.7. Medlem ansvarar för att på förhand informera sin arbetsgivare, och få dennes godkännande vid behov, när medlem räknar med att tjäna bonuspoäng baserat på övernattningar som betalas av arbetsgivaren. Strawberry kan under inga omständigheter hållas ansvarig om medlem inte informerar och/eller inte får arbetsgivarens samtycke på förhand. Medlemmar rekommenderas generellt att få arbetsgivarens samtycke för användning av bonuspoäng.
1.8. Om bonuspoäng som är intjänade i samband med arbete används för privat bruk kan användningen, i vissa rättskipnings områden, som till exempel i Sverige, Norge, Finland och Danmark, ha skattemässiga konsekvenser. Medlem är skyldig att informera arbetsgivare och/eller relevanta myndigheter om detta och betala alla gällande skatter och avgifter som följer av användandet. Strawberry frånsäger sig allt ansvar för skatter eller skattskyldighet som åligger medlem i detta avseende.
1.9. Strawberry förbehåller sig rätten att avveckla medlemsprogrammet med sex månaders varsel till medlemmarna. Ett sådant varsel kan förmedlas via e-post, sms eller publiceras på hemsidan.
1.10. I händelse av att medlemsprogrammet måste avvecklas på grund av förhållanden i ett lands lagstiftning eller ett domstolsbeslut, eller som följd av ett förbud från ett lands myndigheter, ansvarar Strawberry inte för den förlust en sådan avveckling eventuellt kan innebära för den enskilde medlemmen. Strawberry kommer i möjligaste mån försöka ge varje medlem ett snabbt besked om förhållanden som behandlas under denna punkt skulle inträffa. Punkt 1.9 ovan gäller inte vid avveckling enligt denna bestämmelse.
1.11. Medlem kan när som helst avsluta sitt medlemskap. Uppsägning skall ske skriftligen till:
E-post: booking@strawberry.no Brev: Strawberry kundservice, Evenemangsgatan 48, 169 56 Solna
Uppsägningen träder i kraft omedelbart från det datum kundservice får meddelande om uppsägningen.
1.12. Ett avslutat medlemskap, oavsett orsak till avslut, innebär att medlem inte längre kan utnyttja intjänade bonuspoäng, se kravet på aktivt medlemskap vid användning av bonuspoäng avsnitt 4.1.
1.13. Strawberry förbehåller sig rätten att, utan föregående varsel till var enskild medlem, ändra medlemsvillkoren. Sådana ändringar publiceras på hemsidan och träder i kraft 14 dagar efter publicering på hemsidan om inte annat anges. Medlem ansvarar själv för att hålla sig uppdaterad i förhållande till eventuella ändringar av villkoren.
1.14. När det görs ändringar i medlemsvillkoren som kräver samtycke eller godkännande enligt lag, kommer Strawberry be medlemmarna om samtycke eller godkännande. För medlemmar som inte ger samtycke eller godkänner de nya villkoren förbehåller sig Strawberry möjligheten att avsluta medlemskapet. Medlem kan säga upp avtalet om medlemskap om denne inte önskar vara bunden av ändrade villkor.
2. Medlemskommunikation, samtycke och behandling av personuppgifter
2.1. Strawberry behandlar de personuppgifter som är nödvändiga för att de eller deltagande partners ska kunna uppfylla avtalet gällande leverans av medlemskapets innehåll. Information om medlem används för kommunikation gällande medlemskapet. Närmare information om behandling av personuppgifter, krav på insyn, korrigering eller radering finns i Personuppgiftsvillkoren.
2.2. Vid tecknande av medlemskap samtycker medlem till att ta emot information och erbjudanden från Strawberry om företagets och deltagande partners produkter. Medlem måste ge samtycke till e-post, telefon, sms och andra digitala kanaler för att kunna gå med i programmet, samtycket kan därefter när som helst ändras.
2.3. Medlem som lämnat samtycke kan, baserat på tidigare köp samt uppgifter som medlem har lämnat, mottaga information och erbjudanden från Strawberry eller deltagande partners. Därmed kan medlemskapet ge en bättre upplevelse till den som givit samtycke.
2.4. Medlemmens samtycke är frivilligt och hela eller delar av samtycket kan när som helst ändras. Samtycken administreras genom att logga in på Min sida i appen eller hemsidan. Alternativt kan medlem ändra samtycke genom att kontakta kundservice.
3. Bonuspoäng
3.1. Bonuspoäng är giltiga i tre år (36 månader) från den månad då de tjänades. Därefter förfaller bonuspoängen automatiskt och kan därmed inte nyttjas längre. Vid bonusuttag används de äldsta, giltiga bonuspoängen först.
3.2. Intjänade bonuspoäng är personliga och kan inte kopplas ihop med andra medlemmars bonuspoäng eller omvandlas till kontanter.
3.3. Endast den enskilde medlemmens egen vistelse/omsättning är bonusgrundande. Det betyder att medlem tjänar bonuspoäng för sin egen hotellvistelse, oavsett vem som betalar för övernattningen. Medlem kan inte få bonuspoäng för andra än sig själv. Dock ges det bonuspoäng, men inte kvalificerande natt, om medlem i samband med sin vistelse bokar extra rum till familjemedlemmar från eget hushåll.
3.4. Förmånsbonus, så som dubbla bonuspoäng, bonus för webbokning samt extra bonus, ges med utgångspunkt från grundbeloppet (bonuspoäng som ges vid övernattning).
3.5. Strawberry har rätt att inom sex månader, utan varsel, radera felaktigt posterade/intjänade poäng.
4. Intjänande av bonuspoäng
4.1. Det ges en bonuspoäng per betald krona (lokal valuta), eller 10 poäng per euro, för logi inklusive frukost samt för eventuell extrasäng vid boende på Strawberry hotell i Norden och Baltikum. Vid paketerbjudanden, specialpriser med mera, gäller egna beräkningar för bonuspoäng.
4.2. Övernattning på Choice-hotell utanför Norden och Baltikum ger 750 bonuspoäng/natt. Förutsatt att medlemmen skickar in en kopia av kvittot från det aktuella hotellet till Strawberry kundservice för registrering.
4.3. Övernattning i samband med paketpriser (konferenspaket, spapaket, hel- och halvpension med mera), där logi står för en del av totalpriset men det inte är specificerat hur stor andel, ger 1000 bonuspoäng/natt.
4.4. Övernattning i samband med rabatterade specialpriser, som till exempel (men inte uteslutande) bussoperatörer och liknande, ger 500 bonuspoäng/natt. Undantag kan förekomma.
4.5. Övernattning som bokas genom nätbaserat resebolag (Online Travel Agency) inklusive (men inte uteslutande) Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com ger 500 bonuspoäng/vistelse.
4.6. Det ges inte bonuspoäng vid:
- Övernattning som betalas med bonuspoäng (bonusnatt).
- Nyttjande av presentkort utställda för specifik produkt (utan angivet värde).
- Bokade men ej utnyttjade nätter, det vill säga no-show.
- Betalning för arrangemang/grupper (bröllop/middagar och liknande), medlemmen kan dock tjäna bonuspoäng för egen övernattning.
- Övernattning för “crewpris” (crew är personal, besättning på flyg, tåg eller båt eller arbetslag).
- Gratis övernattning, “Complimentary”-rum.
4.7. Det är ej möjligt att kombinera intjäning av partner-poäng och Strawberry poäng vid övernattning.
4.8. Vid bokning där fler medlemmar delar rum är det den gäst som är huvudgäst för bokningen som erhåller eventuella poäng för bokningen.
4.9. Medlemmen kan ansöka om efterregistrering av bonuspoäng upp till sex månader efter datum för vistelsen. Efterregistrering av poäng är endast möjligt för vistelser från och med det datum medlemskap startats.
5. Uttag av bonuspoäng – satser
5.1. Uttag av bonuspoäng förutsätter aktivt medlemskap och tillräckligt antal giltiga bonuspoäng. Bonuspoängen måste täcka hela rumskostnaden och kan inte kombineras med annat betalsätt för delbetalning av rum. Bonusövernattning kan äga rum efter att bonuspoängen förfallit (upp till 11,5 månader efter) men måste bokas innan bonuspoängen förfaller. För avbokningar inom ordinarie avbokningstid kan nyttjade bonuspoäng återföras, förutsatt att de inte förfallit sedan bokningen gjordes.
5.2. Ett visst antal standardrum per hotell per natt är avsatta för bonusuttag. På vissa hotell kan även ett visst antal rum av andra rumstyper erbjudas för bonusbokning. Bokning av bonusnatt förutsätter ledig kapacitet avsatt för bonusuttag, även om alla bonusrum är bokade kan det finnas lediga rum i andra prisklasser.
5.3. Presentkorten "Be my Guest" har maximalt tolv månaders giltighet och gäller endast för hotellen inom Strawberry. Giltigheten är begränsad till bonuspoängens giltighetsdatum. Presentkortets värde kan inte delas upp på flera vistelser. Presentkortet måste täcka hela rumskostnaden och kan inte kombineras med annat betalsätt för delbetalning av rum. Presentkorten kan inte förlängas eller återföras som bonuspoäng till bonuspoäng-kontot.
5.4. I samband med bonusövernattning kan även extrasäng/spjälsäng bokas för poäng, detta förutsätter att rummet har kapacitet för detta och att hotellet har tillgänglighet. Bonuspriset varierar mellan hotellen. För att betala extrasäng/spjälsäng med pengar i samband med bonusbokning, boka ett rum som har kapacitet för extrasängen ni önskar men lägg till den extra personen genom att kontakta hotellet efter bokning.
5.5. För bonusuttag gäller följande (undantag kan förekomma under vissa perioder och kampanjer).
Bonusrum hos Strawberry En bonusövernattning gäller för två personer inklusive frukost. Aktuella bonuspriser och tillgänglighet för respektive hotell visas på hemsidan när man är inloggad. Det finns 7 kategorier för uttag av bonuspoäng för standardrum:
- Kategori 1 - 7 500 poäng per natt
- Kategori 2 - 10 000 poäng per natt
- Kategori 3 - 15 000 poäng per natt
- Kategori 4 - 20 000 poäng per natt
- Kategori 5 - 25 000 poäng per natt
- Kategori 6 - 30 000 poäng per natt
- Kategori 7 - 40 000 poäng per natt
Strawberry förbehåller sig rätten att när som helst ändra indelningen av kategorier.
Restaurangbesök Medlem kan använda jämna 10 000 bonuspoäng till ett värde av 300 SEK/NOK/DKK för betalning av nota på utvalda restauranger ägda av Strawberry. Medlemmen uppmanas att kontakta hotellet på förhand för att kontrollera om bonusuttag är möjligt i restaurangen. Det ges inga växelpengar på bonusuttag på restaurang.
Uttag hos partners Medlem kan alltid se uppdaterad information om partners, aktuella erbjudanden och uttagsmöjligheter hos dem på hemsidan.
6. Medlemsperiod, nivå och kvalificerande nätter
6.1. Medlemskapet har fyra medlemsnivåer: BLUE, SILVER, GOLD och PLATINUM. Medlemsnivån bestäms utifrån antal kvalificerande nätter eller antal poäng medlemmen tjänar under sin medlemsperiod. Den gräns som först uppnås av poäng eller nätter ger kvalificering till högre nivå.
6.2. En medlemsperiod omfattar tolv månader räknat från den månad medlemmen registrerades som medlem.
6.3. Kvalificerande nätter är lika med nätter som bidrar till möjligheten att uppnå högre medlemsnivå.
6.4. Det beräknas inte kvalificerande nätter för:
- Övernattning som betalas med bonuspoäng (bonusnatt).
- Nyttjande av presentkort utställda för specifik produkt (utan angivet värde).
- Bokade men ej utnyttjade nätter, det vill säga no-show.
- Övernattning för “crewpris” (crew är personal, besättning på flyg, tåg eller båt eller arbetslag).
- ”Complimentary”-rum (fri övernattning).
- Övernattning på Choice-hotell utanför Norden och Baltikum.
- Hotellvistelser på Strawberry som bokas genom nätbaserat resebolag (OTAs).
6.5. Övernattning i samband med rabatterade specialpriser ger 0,5 kvalificerande natt.
6.6. Kvalificering till en högre medlemsnivå sker enligt följande bestämmelser:
- SILVER – 5 kvalificerande nätter eller 15 000 intjänade bonuspoäng under medlemsperioden.
- GOLD – 30 kvalificerande nätter eller 50 000 intjänade bonuspoäng under medlemsperioden.
- PLATINUM – 60 kvalificerande nätter eller 100 000 intjänade bonuspoäng under medlemsperioden.
- LIFETIME GOLD - 500 000 intjänade bonuspoäng sedan medlemskapets start.
- LIFETIME PLATINUM - 1 000 000 bonuspoäng sedan medlemskapets start.
6.7. Under medlemsperioden har medlemmen möjlighet att kvalificera sig till SILVER, GOLD eller PLATINUM. För BLUE gäller inga kvalifikationsregler. Avancerar medlemmen till en högre medlemsnivå erhålls denna nivå direkt i innevarande period och medlemmen behåller denna under hela nästa medlemsperiod (nya tolv månader). Beräkningen av kvalificerande nätter och poäng nollställs när medlemsperioden är slut. Detta berör inte bonuspoängen för uttag.
6.8. Kvalificering till LIFETIME beräknas på hela medlemstiden, inte per medlemsperiod. Avancerar medlemmen till LIFETIME behålls detta så länge medlemskapet inte avslutas. Medlemmar som uppnått LIFETIME GOLD har fortsatt möjlighet att under en medlemsperiod upparbeta sig PLATINUM eller att i framtiden uppnå LIFETIME PLATINUM enligt ovan regler.
7. Medlemsförmåner
7.1. Enskilda medlemsnivåer har olika medlemsförmåner, ju högre nivå, desto fler förmåner.
7.2. Medlemsförmåner för varje medlemsnivå gäller enligt vad som framgår i medlemsvillkoren vid varje enskild tidpunkt.
7.3. Följande medlemsförmåner gäller ej på Comfort Hotel Xpress, de gäller inte heller för de lägenheter som finns på Comfort Hotel Solna: gratis mineralvatten, uppgradering vid ankomst, garanterad rumsuppgradering.På Sommerro gäller inte förmån om garanterad rumsuppgradering samt inte uppgradering till bästa kategori vid ankomst.
7.4. Inga medlemsförmåner ges för hotellvistelser som bokas genom nätbaserat resebolag (Online Travel Agency, se punkt 4.5).
7.5. Vid bokning där fler medlemmar delar rum är det den gäst som är huvudgäst för bokningen som erhåller eventuella förmåner enligt sin nivå.
7.6. Förmåner som levereras under en vistelse levereras enligt den nivå medlemmen har vid incheckning.
7.7. Förmåner som hör till BLUE
7.7.1. Intjäning av bonuspoäng och kvalificerande nätter enligt dessa villkor.
7.7.2. Medlemspris med rabatt på priset för rum med frukost vid bokning via hemsidan, app, direkt till hotellet eller kundservice. Detta kan inte kombineras med andra rabatter. Bokningen måste ske i inloggat läge för medlem. För icke medlem måste medlemskap tecknas i samband med bokning eller senast vid incheckning för att bokning ska kunna genomföras.
7.7.3. Vid övernattning på Clarion Hotel®, Quality Hotel™ och de flesta av våra fristående hotell får medlemmen en restaurangkupong per natt till ett värde av 35 kr eller 4 EUR per natt. Kupongen erhålls i appen (på hotell som inte är kopplade till appen erhålls fysisk voucher) och kan lösas in mot mat eller dryck i hotellrestaurangen (ej sprit eller tobak). För att nyttja kupongen för alkohol krävs samtidigt köp av mat. På Quality Hotel™ kan kupongen också användas till ett urval av mat och dryck från Petite X. Kupongen är datummärkt och gäller endast under angivet datum, de kan inte ackumuleras eller lösas in till kontanter och det erbjuds ingen växel. På Comfort Hotel®, Clarion Collection-hotell och hotell där restaurangen på hotellet drivs av extern part erhålls inte restaurangkupong.
7.7.4. Vid bokning via hemsidan eller appen erhåller medlem 10 % extra bonuspoäng beräknat på grundbeloppet.
7.7.5. Medlemmar kan via hemsidan eller appen välja att boka rum utan att registrera kreditkort. Rummet måste avbokas om medlemmen inte önskar behålla bokningen. Om rummet inte avbokas inom gällande tidsfrist för aktuell bokning debiteras första natten. Underlåtande av betalning kan sändas till inkasso.
7.7.6. Gratis kaffe/te för medlem, en kopp per dag inklusive en påtår, gäller vanligt bryggkaffe/te när det finns till försäljning (baristakaffe är exkluderat). Går ej att kombinera med andra rabatter och erbjudanden.
7.7.7. Förmånliga erbjudanden, förmåner och/eller rabatter hos partners, mer information finns på hemsidan.
7.7.8. Red carpet - en möjlighet att välja att i samband med event och aktiviteter, få marknadsföring och information från Strawberry och partners.
7.8. Förmåner som hör till SILVER
7.8.1. Alla förmåner som hör till BLUE gäller.
7.8.2. Förlängd avbokningstid fram till kl 21.00 på ankomstdagen. Denna förmån gäller inte paketbokningar innehållande mer än rum och frukost, förskottsbetalda bokningar eller bokningar gjorda via nätbaserat resebolag inklusive, men inte uteslutande, Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com och så vidare.
7.8.3. Restaurangkupong till ett värde av 75 kr eller 8 EUR, övriga villkor enligt 7.7.3.
7.8.4. 10 % extra förmånsbonus beräknat på grundbeloppet.
7.8.5. Möjlighet att kostnadsfritt checka ut fram till kl 16.00. Ska avtalas med receptionen senast dagen före avresa.
7.9. Förmåner som hör till GOLD
7.9.1. Alla förmåner som hör till BLUE och SILVER.
7.9.2. En flaska gratis mineralvatten eller läsk per natt från minibaren. Om minibar saknas kan medlemmen få flaskan i receptionen.
7.9.3. Rumsgaranti på destinationen vid bokning senast 48 timmar före ankomst via kundservice till ordinarie pris (undantag gäller vid vissa perioder och destinationer). Förmånen kräver att kundservice har öppet och kan genomföra och bekräfta bokningen inom tidsramen. Förmånen kan ej kombineras med avtalspris och andra rabatter. Förmåner som tex uppgradering, tidig incheckning samt sen utcheckning är inte garanterade vid denna typ av bokning.
7.9.4. Möjlighet till kostnadsfri tidig incheckning om hotellet har lediga rum.
7.9.5. Restaurangkupong till ett värde av 125 SEK eller 13 EUR, övriga villkor enligt 7.7.3.
7.9.6. Möjlighet att kostnadsfritt checka ut fram till kl 18.00. Ska avtalas med receptionen senast dagen före avresa.
7.9.7. Möjlig gratis uppgradering till bästa tillgängliga rum vid ankomst, avgörs utifrån bokningsläge och tillgänglig kapacitet.
7.9.8. 20 % extra förmånsbonus beräknat på grundbeloppet.
7.9.9. Medlem erbjuds 2 för priset av 1 på entre till SPA inom Strawberry. Förmånen gäller i mån av tillgänglighet och måste anges vid bokning i de fall förbokning är möjligt.
7.10. Förmåner som hör till PLATINUM
7.10.1 En PLATINUM-medlem får alla förmåner som gäller för BLUE-, SILVER- och GOLD-nivån.
7.10.2 Restaurangkupong till ett värde av 125 SEK eller 13 EUR, övriga villkor enligt 7.7.3.
7.10.3. Rumsgaranti på destinationen vid bokning senast 24 timmar före ankomst via kundservice till ordinarie pris (undantag gäller vid vissa perioder och destinationer). Övriga villkor enligt 7.9.3.
7.10.4. Garanterad uppgradering av rumskategori en nivå om hotellet har rum i nästa kategori tillgängligt när bokningen registreras (sviter undantagna).
7.10.5. Garanterad sen utcheck fram till kl 18.00. Ska avtalas med receptionen senast dagen före avresa.
7.10.6. Har hotellet lediga standard dubbelrum vid bokning garanteras det att medlem på medlemsnivå PLATINUM kan utnyttja bonuspoäng. Detta gäller bara för medlemmens egen bokning och kan inte utnyttjas av andra.Undantag kan förekomma vissa datum. Gäller inte vid bruk av 24-/48-timmars garanti och inte i kombination med förmåner om uppgradering.
7.10.7. Gratis träning på kedjans hotell med eget gym även när medlemmen inte bor på hotellet. Visa PLATINUM-kort eller ange medlemsnummer i receptionen för att erhålla tillgång till gym. Inte alla hotell erbjuder omklädningsrum och duschmöjligheter i samband med träning.
7.10.8. 30% extra förmånsbonus beräknat på grundbeloppet.
8. Strawberry Mastercard
8.1. Om medlem ansöker om och får beviljat ett Strawberry Mastercard kommer medlemsnumret stå på kortet.
8.2. För Strawberry Mastercard gäller särskilda regler och villkor. Dessa villkor skickas tillsammans med medlemmens första Strawberry Mastercard. Information om regler och förmåner knutet till Mastercard samt länk till uppdaterade villkor finns alltid publicerade på hemsidan.
9. Nordic Choice Commercial Services och medlemmens ansvar
9.1. Nordic Choice Commercial Services AS (Strawberry) är endast ersättningsansvarig för ekonomisk förlust i samband med medlemskapet om Strawberry visat oaktsamhet och detta är orsaken till medlems förlust.
9.2. Strawberry håller, efter gällande rättsregler, medlem ersättningsansvarig vid eventuellt nyttjande av medlemskap eller medlemskort som är i strid med dessa villkor.
10. Överförande av medlemskap
10.1. Strawberry har rätt att överföra avtalet om medlemskap till ett annat bolag som ska driva medlemsklubben vidare.
11. Tvister och tillämplig lag
11.1. I händelse av eventuella tvister beträffande de nuvarande villkoren gäller norsk lagstiftning.