Ska ni gifta er? Grattis! Ni har en fantastisk spännande tid framför er med planering av en av de roligaste festerna man kan bjuda in familj och vänner till. När ni väl spikat både datum och präst/vigselförrättare kommer nästa utmaning: festlokalen!

Det är inte konstigt att festlokalen brukar vara en av de största utmaningarna i bröllopsplaneringen. Önskelistan tornar snabbt upp sig: inte för långt bort från vigseln, stämningsfullt och pyntvänligt, plats för högsäte/långbord/runda bord, scen, bra teknik och dansgolv. För att inte tala om vilka möjligheter det finns att få hjälp med bröllopsmiddagen, serveringspersonal och servis. Om du dessutom har långväga gäster och inte kan trycka in alla hos svärföräldrarna är det alltid uppskattat med ett bra och nära alternativ för övernattning. Lösningen är enkel – boka festlokalen på hotell och checka av hela önskelistan!


Felicia och Andreas bjöd in till nyårsbröllop på Quality Hotel Strawberry Arena


Ett par som haft sin bröllopsfest på hotell är Felicia och Andreas Frisk. När vi träffar Felicia berättar hon hur svårt det var att spika datum för vigseln med Andreas fullspäckade schema som hockeyspelare. När en 3-dagars lucka kring nyår dök upp föddes idén om ett nyårsbröllop – ett förslag som blev väldigt uppskattat hos bröllopsgästerna, som alla blev glada att få nyårsplaner. Men om det är svårt att hitta festlokal i vanliga fall så var det inget i jämförelse med att välja ett så speciellt datum som den 31 december:


_– På nyår var mycket stängt eller så skulle det bli jättedyrt, många hundratusen för att få abonnera en restaurang eller festlokal. Vi började köra runt med bilen och tänkte “kanske här”, eller “kanske där”. Sen gick jag in och läste om Quality Hotel Strawberry Arena restaurang och mejlade dem, berättar Felicia. _


När restaurangen redan visade sig vara abonnerad fick Felicia och Andreas komma och kolla hotellets festlokaler. Och Quality Hotel Strawberry Arena skulle snart visa sig vara en bättre idé än de först trodde.


_-Vi ville köpa helheten, och vad kan vara bättre än att folk kan bo kvar? Efter festen kunde de bara ta hissen upp till sina rum och sedan mötas upp dagen efter för en stor frukost tillsammans med oss. Jag hade aldrig tänkt att bröllopet kunde vara i hotellets festlokal, utan bara på restaurangen. En lycklig slump helt enkelt! säger Felicia. _


Andreas friade till Felicia 12 februari 2016 och på nyårsafton samma år gifte de sig i Sundbybergs kyrka. Bröllopsfesten valde de att hålla på Quality Hotel Strawberry Arena i Solna. Foto: Jari Sengström


”Vi ville ha en mysig och avslappnad stämning”


Många vet inte om de fantastiska möjligheter som finns med att anordna fest på hotell. Festlokaler och bankettsalar är ofta designade för möjligheter och flexibilitet, vilket vid första anblick kan kännas opersonligt och oromantiskt – en vanlig anledning till att många inte ser hotell som ett alternativ till bröllopsfesten. Men potentialen är stor.


– När jag kom in i lokalen tog hjärtat ett skutt. Den var skitstor – för stor för våra 50 gäster – och jag funderade direkt på hur vi skulle kunna dekorera. Sen kunde vi använda en vikskärm och dela av lokalen till perfekt storlek. _Vi ville ha en mysig och avslappnad stämning. De ordnade jättebra ljussättning inne i lokalen med ljuskällor som reflekterades upp på väggen. “Vilken färg vill ni ha” frågade Anna, vår projektledare, och sen fick jag välja. Många gäster sa att “det är så mysigt, som att komma hem”, berättar Felicia. _


Fick hjälp av hotellets projektledare


Att anordna ett bröllop är allt annat än enkelt. Att-göra-listan växer snabbt och många funderingar kring logistik, middag och fest dyker upp. På Quality Hotel Strawberry Arena fick Felicia och Andreas hjälp av Anna Walter, projektledare, med all planering. Felicia berättar:


_– Anna, vilken människa! Vi fick kontakt med henne och hon kallas väl projektledare men hon blev min personliga bröllopskoordinator. Jag skickade långa mejl med många frågor, och hon svarade på allt. Jag skickade inspirationsbilder och hon skickade ritningar. __Vi träffades 3 gånger men mejlade typ tusen gånger. Det hade jag inte fått på en restaurang. Och restauranger har ju inte personal jämt, men det har hotell. Det var verkligen en stor fördel att all personal var där. _


Här kan du läsa om Annas bästa tips om du vill ha ett hotellbröllop. En viktig del av bröllopsfesten är även såklart själva middagen, både när det kommer till att bestämma meny och prismässigt. Eftersom Felicia och Andreas redan visste att de ville ha trerätters med servering tog hotellets kockar fram 5-6 förslag på färdiga menyer där bröllopsparet sedan fick sätta ihop rätterna som de önskade.


–_Vi älskade verkligen maten! Det var också en fördel med att ha bröllopsfesten på hotell, eftersom de är vana att servera mat till många personer.  Jag tror att det blir en helt annan nivå på maten om man jämför till exempel med catering eller så. Samma sak med dryck. Hos vissa ställen vi kollade på först behöver ju beställa in dryck när de är många personer som ska ha. Men på ett hotell har de oftast lite större utbud och kan beställa in större mängder – vilket ju blev bättre kostnadsmässigt för oss också då vi bara behövde betala för de glas som gick åt inte för hela flaskor, säger Felicia. _


”Lokalen var som en omålad duk. Bara fantasin som sätter gränser” – Felicia Frisk. Foto: Jari Sengström


Med ljussättningen och dekorationer skapade de en mysig stämning i lokalen. Foto: Jari Sengström


”Det finns liksom inga begränsningar för vad som går att lösa”


I jakten på den perfekta lokalen till bröllopsfesten finns det helt klart ett och annat att ha i bakhuvudet. En stor fördel med att ha bröllopsfesten på hotell är att allt redan finns på plats. Ni slipper jaga rätt på teknisk utrustning och svettas över ljud, ljus, mikrofoner och högtalare. Här finns också helt andra möjligheter för förberedelser och förvaring av dekoration och rekvisita. I Felicia och Andreas fall fick de komma redan dagen innan och förbereda lokalen, vilket sparade dem en hel del stress och tid på själva bröllopsdagen – då det oftast räcker och blir över med nerver ändå! Quality Hotel Friends hade också en hel del dekoration som bröllopsparet fick använda, samt en portabel bar som enkelt kunde förberedas och rullas in när festen väl drog igång. När vi frågar Felicia vad som var bäst svarar hon utan tvekan:


-Anna, såklart. Att allting redan finns på plats, men framför allt att ha en person att vända mig till. När vi skulle åka från fotograferingen åkte vi tillbaka till hotellet, och vi ville inte att våra gäster skulle se oss innan kyrkan. Då ringde jag Anna och hon slussade in oss bakvägen. Så hon gjorde att allt blev så bra.  Alla små detaljer, från hälsningarna på hotellrummet till att de fixade ett extra konferensrum med champagne och stora fönster där vi kunde se 12-slaget och alla fyrverkerier. Vi fick ett eget omklädningsrum. Gästernas jackor försvann in i ett annat rum som blev garderob så de slapp vi se. Ljud och ljus hade vi räknat med att få köpa till separat om vi varit på en restaurang, men nu bakades allt in så som vi ville ha det.  Det finns liksom inga begränsningar för vad som går att lösa. Allt finns ju på ett hotell!


Skoleken är ett måste under bröllopsmiddagen. Ta pulsen på bröllopsparet och se hur väl de känner varandra! Foto: Privat


Glöm inte gästboken – ett enkelt och roligt sätt att minnas er dag. Foto: Privat


Felicias topp-tre råd inför bröllopet:


#1 Jag kan helt klart rekommendera att ha en ombytesklänning till festen, det blir svettigt i en lång kjol!

#2 Det är gästerna som gör festen, så bjud de ni tycker om och vill ha där. Vi bjöd inte släkten för att man måste utan bara de vi ville ha.

#3  Efter giftermålet hade vi mingel och skålen i kyrkan. Sedan åkte vi till hotellet och åkte upp till rummet för att få en liten paus och sedan komma in i lokalen. Men den kändes helt onödig. Passa på att umgås med gästerna när de väl är där, ni kan umgås med varandra resten av livet.


Felicia och Andreas återvände till sviten på Quality Hotel Friends för att fira sin första bröllopsdag. Foto: Privat


Många fördelar med bröllopsfest på hotell


”Ska jag gifta mig på ett hotell?” tänker du. Absolut, säger vi. Med bröllopsfesten på hotell har du alla möjligheter att skräddarsy kvällen – med allt från välkomstdrink, dansgolv och dekorationer. Men den främsta fördelen är helt klart att ni får ett professionellt, sammansvetsat team till hjälp med allt från planering och teknisk utrustning till serverings- och kökspersonal. På hotell finns både resurser och massvis med erfarenhet att anordna fester. Dessutom kan långväga gäster sova över, och vad låter inte mer lockande än att kunna gå direkt från dansgolvet till en lyxig bröllopssvit med din nyblivna maka eller make? Sov ut och möt upp vänner och familj till en stor frukost dagen efter.


Bra lägen, mingelytor och festvåningar


Närmsta familjen eller hela tjocka släkten? Buffé eller bordsservering? Hos Strawberry finns många möjligheter att planera er bröllopsfest precis som ni önskar, oavsett längden på er gästlista. Många av våra hotell erbjuder flexibla lokaler där du enkelt kan dela av ett rum med vikväggar eller skärmar för att anpassa storleken efter dina behov. Som en av Nordens största hotellkoncerner hittar du oss på fler än 100 destinationer, i både storstäder och mindre orter. Välj mellan exklusiva, centrala lägen med stadspulsen utanför dörren, charmiga hotellpärlor i småstäder, flygplatshotell och spahotell. Abonnera restaurang, hyr festlokal, eller en hel våning!


Med runda bord har gästerna lättare att prata med varandra. Här vackert dukat hos Quality Hotel Edvard Grieg i Bergen.


Belysning är ett enkelt sätt att sätta stämning i festlokalen. Kolla med ditt hotell vilka alternativ som finns för ljussättning. Det här exemplet är från Clarion Hotel Post i Göteborg.




Födelsedagsfest, studentmottagning, bröllop eller utställning – på Strawberry är möjligheterna många! Välj och vraka bland alla våra konferenshotell i Norden och Baltikum.


Mer läsning för dig


Läs vår guide för ett ultimat bröllop på hotell