Har du noterat skillnaden på mejl som du fått från oss den senaste tiden? Mejlen har fått en liten, men ack så relevant, teknisk uppgradering. Numera kommer våra mejl med ett blått verifieringsmärke och vår logotyp. Och hemsidan har fått säkrare inloggning.

En man tittar på sin smartphone. Foto: Mehdi Lamaaffar, Unsplash.
Bättre digital säkerhet betyder bättre säkerhet för dig, din data och dina bonuspoäng!

Nätfiske, bluffmejl och kriminella aktörer blir allt vanligare på nätet. För oss som vill ge våra kunder en smidig och säker upplevelse online är det självklart att göra allt vi kan för att ligga i framkant av utvecklingen och se till att du och din information är säker. Att vi har adderat ett verifieringsmärke, en logotyp och infört tvåstegsverifiering är viktiga steg på vägen.

"Hotellbranschen står inför en ökning av förföriska bluffmejl och phishing-attacker, där bedragare försöker lura gäster att dela känslig information. Med VMC och BIMI stärker vi säkerheten genom tydlig varumärkesverifiering, där äkta mejl från oss enkelt urskiljs. Vårt engagemang för säkerhet är lika viktigt som gästernas välbefinnande.” – Martin Belak, Director of Digital Development

Vad spelar ett verifieringsmärke för roll? Mejlet är väl detsamma?

Faktiskt inte. Det blå märket betyder att du kan lita på att mejl från Strawberry verkligen kommer från oss och inte är några bluffmejl. Du känner kanske igen verifieringsmärket från företags eller kändisars konton på Instagram eller Facebook? Motsvarande finns för mejl och heter Verified Mark Certificate (VMC). Det blå märket är ett säkerhetssigill som garanterar avsändarens äkthet och används av mejlaktörer som Google, Yahoo, Fastmail och Apple (för iCloud-konton).

Även logotypen gör det lättare för dig att känna igen mejl från oss, oavsett om det är en bokningsbekräftelse eller ett nyhetsbrev du får. Tekniken för att sätta en logotyp på en mejlavsändare heter BIMI.

För den specialintresserade kan vi berätta att processen för att lägga till en logotyp och verifieringsmärke i mejl är rätt lång och krånglig. Man behöver ha varit aktiv som bolag i några år, varumärkesskydda logotypen, verifiera att man äger sina domännamn genom att låta certifikatutfärdaren kontrollera bolagsuppgifter med domänregister, och så vidare. Det är antagligen anledningen till att du ser så få företagsloggor i din inkorg –bara 0,5% av alla nordiska företag använder denna säkerhetsnivå. Det är ett effektivt sätt att värja sig mot bluffmejl. Kriminella aktörer har varken möjlighet eller kapacitet att gå igenom alla dessa säkerhetssteg.

Blue verification mark and logotype email Såhär ser logotypen och den blå bocken ut i Googles mejlklient.

Säkerhetsförbättringar på strawberry.se

Vi har även förbättrat säkerheten för alla medlemmar som loggar in på vår hemsida, genom att införa tvåstegsverifiering vid inloggning. Det innebär ett extra säkerhetssteg (utöver lösenord) för att kunna logga in, och är ett effektivt sätt att garantera att det bara är du som har tillgång till ditt konto, din data och dina bonuspoäng.

Kaffe och appen Strawberry.

Digital säkerhetsordlista

Verifieringsmärke: Kallas för olika saker hos olika aktörer men utseendet är likt över de flesta plattformar. En blå, rund checkbox säkerställer att ett konto tillhör den person eller det företag som det utger sig för. Processen att få ett verifierat konto kan variera men har överlag hög trovärdighet på de stora plattformarna som Instagram och Facebook.

Nätfiske: En försvenskning av engelskans phishing. Består av mejl som skickas i syfte att lura mottagaren att dela med sig av personlig information, ofta genom att klicka på en länk i e-postmeddelandet. Dessa mejl har över tid blivit alltmer sofistikerade och ser ofta ut att komma från välkända företag; Netflix, banker eller leveransavier för paket.

Tvåstegsverifiering: att logga in i två steg - med lösenord plus ett ytterligare steg. Det andra steget består av en unik engångskod som är aktiv en begränsad tid. Kan också kallas för tvåfaktorsautentisering eller 2FA.