Det är lätt att snacka om att man jobbar med hållbarhet, men det är något annat att visa hela sanningen. För att kunna göra riktig skillnad för klimat, miljö och människor krävs det en tydlig plan, konkreta handlingar och... total öppenhet! Vi steppar nu upp ambitionerna och öppnar dörren på vid gavel för att visa dig hur det egentligen står till med vårt hållbarhetsarbete och var det finns utrymme för förbättring. Detta tack vare en grupp hemliga, engagerade hotellgäster.

Inte för att skryta (jo, lite) men vi har alltid gjort mer än det som förväntas av oss. För våra gäster, våra medarbetare, för samhället och för miljön. När man driver fler än 230 hotell skulle det bara fattas att man tar sin del av samhällsansvaret, kavlar upp ärmarna och ser till att ta vara på miljön och människorna som finns på vår enda beboelinga planet (vad som händer med Mars eller andra oupptäckta planeter får tiden utvisa) - samtidigt som vi tar vara på vår lönsamhet.


rooftop-garden-clarion-hotel-the-hub_16_9Förutom en egen trädgård på taket, där råvaror odlas, ska Clarion Hotel® The Hub i Oslo också få 250 m2 solceller installerade. Det kommer att ge en koldioxidminskning på ca 11 100 kg per år, vilket motsvarar nästan fyra varv runt jorden med en bensinbil.


I många år har vi ansträngt oss för att göra det där lilla extra, som att installera solceller på flera hotell, minska vattenförbrukningen med hjälp av sensorstyrda blandare, sluta med alla onödiga plastprodukter, använda färre farliga kemikalier, driva etisk handel och jobba för att reducera matsvinn. Bara för att nämna något. För övrigt är alla våra hotell miljöcertifierade enligt den internationella standarden ISO 14001. Men det visste du kanske?


WeCare - comfort hotel solna roof_16_9Comfort Hotel® Solna är ett av hotellen som drivs av solceller på taket. Foto: Maverix Media


Hört det förr, säger du?


"Jaja, bla bla bla, detta har jag hört förr", tänker du kanske. Jo, vi vet - det är fina ord, men vem som helst kan säga att den jobbar med hållbarhet. Var finns egentligen de konkreta bevisen för att jobbet vi utför fungerar och gör någon skillnad? Ja, hur kan du där ute veta att vi håller våra ord?


Det är frågor som en särskild grupp med hotellgäster fick oss att tänka över. Denna grupp går under namnet The Chosen, och anlitades för några år sedan som coronahanteringsspanare. Deras frågor ledde till slut fram till att vi nu introducerar vårt eget hållbarhetsbetyg, Sustainability rating - ett betyg där vi med kritisk blick granskar vårt eget hållbarhetsarbete och låter dig och alla andra där ute vara publik på första parkett.



"Detta betyg ska mäta hur bra hotellen jobbar med att förbättra sin konsumtion av energi, vatten, avfall, matavfall, kemikalier och textiltvätt."



Vi öppnar alltså dörren och blottar oss. Det är bara så vi kan bli ännu bättre! (Om du är mer nyfiken på spanarna så återkommer de längre ner i artikeln). Vad är då grejen med betyget?


– Detta betyg ska mäta hur bra hotellen jobbar med att förbättra sin konsumtion av energi, vatten, avfall, matavfall, kemikalier och textiltvätt. Det är dessa områden som har störst miljöpåverkan i en hotellverksamhet. Betyget presenteras i en tiogradig skala på vår hemsida, efter mätningar som görs individuellt på varje hotell, säger Harald Bjugstad-Holm, hållbarhetsdirektör på Strawberry.


WeCare - Harald Bjugstad-Holm on bus_16_9Hållbarhetsdirektör på Strawberry, Harald Bjugstad-Holm.


Ingen är helt ärlig


Jaha. Eget internt hållbarhetsbetyg... är det vanligt att granska sig själv och samtidigt förvänta sig att folk ska lita på resultatet? Jo, vi förstår att det kan finnas en skeptiker i ditt bakhuvud. Men oavsett hur du ser på en intern gradering så är en sak säker: detta är ett verktyg som vi kan använda för att få konkreta svar på hur varje enskilt hotell kan förbättras - och vi vill alltid förbättras!


– Vi vill ta reda på om hotellen når sina hållbarhetsmål, och med detta betyg kommer vi att få svaret. Just nu ser vi olika hållbarhetsomdömen publiceras i hotellbranschen, men inga av dem är helt ärliga med hur de faktiskt jobbar med förbättring. Eftersom vi har all information tillgänglig internt så vill vi också vara hundra procent transparenta med våra gäster när det gäller resultaten och hur vi jobbar med förbättring. På det sättet kan gäster fatta medvetna och hållbara beslut och samtidigt kräva mer av oss, så att vi hela tiden kan bli ännu bättre i vårt hållbarhetsarbete, säger Harald.


Harald Bjugstad-Holm on VK_16_9Harald Bjugstad-Holm


Tuffa mål, eller?


Några av våra mål är att bli klimatneutrala i egen verksamhet senast 2030, att halvera utsläppen i våra leverantörsled samt att reducera matsvinnet med 50% till 2026. Tuffa men uppnåeliga mål! När allt detta är sagt ska det också sägas att det har varit en lång resa att nå fram till födelsen av vårt eget, interna, kritiska hållbarhetsbetyg. Det hela började med... Covid!


WeCare - food sandwitches_16_9Vi har ett mål att reducera matsvinnet på hotellen med 50% fram till 2026. Foto: GooDween123.


Kort sagt så engagerade vi en grupp människor från när och fjärran, gamla som unga, korta som långa - ja du förstår: en massa olika typer av folk. Vi kallade dem The Chosen, och gav dem uppdraget att jobba undercover för oss genom att resa runt på hotellen och se om alla covidrestriktioner följdes.



"Jag tycker att det var en fin kombination av att njuta på olika hotell och att samtidigt bidra till att göra hotellen bättre och tryggare"



31-åringen Almudena Vargas, som vanligtvis jobbar på logistikavdelningen på Deichman Bibliotek i Bjørvika i Oslo, blev utvald till att vara en del av gruppen på fler än 100 personer, efter att hon sett vår annons i en artikel på vår hemsida.


– Jag skulle egentligen på en lång sommarsemester i Spanien, som jag kommer ifrån, men med tanke på de strikta gränsreglerna valde jag att åka på en tvåmånaders Norgesemester i stället. Det var nog därför jag blev utvald att bli en "spanare". Ni önskade ju att man skulle vara resglad och att vi skulle utföra uppdraget medan vi var på privat resa. Jag tycker att det var en fin kombination av att njuta på olika hotell och att samtidigt bidra till att göra hotellen bättre och tryggare under coronaperioden, säger Almudena.


WeCare - Almudena Vargas portrait_16_9Almudena Vargas (31), är del av en större grupp som reser runt på våra hotell för att spana på hur vi jobbar och för att se vad som kan förbättras.


Räcker inte med fina, luftiga hört-det-förr-ord


Gruppen fick efter ett tag sin egen Facebook-grupp där de bytte erfarenheter och delade tankar om hotelldriften - inte bara om covidrestriktioner. Vi i Strawberry såg att gruppens engagemang skulle kunna användas till något mer efter att covid till slut släppte greppet och att de flesta ville fortsätta spana. För att bygga den bästa möjliga gästupplevelsen är det inte dumt att ha vanliga människor på insidan.


Men den ivriga gruppen brydde sig om mer än så. De var nämligen måna om hållbarhet och hur vi som hotellkoncern jobbade med det. Men... de hittade ingen konkret information någonstans. Förutom fina, luftiga hört-det-förr-ord.


– Det började med några kommentarer från folk i Facebook-gruppen om hur hotellen drevs. Till exempel upptäckte vi att det såldes en importerad lemonad i glasflaska, importerad från Italien, som inte kunde pantas, som var svindyr och helt ärligt smakade illa. Det verkade varken nödvändigt, lönsamt eller hållbart, säger Almudena engagerat.


WeCare - Almudena Vargas talking_16_9Almudena Vargas har mycket på hjärtat när det gäller hållbarhet och hotelldrift. Vanligtvis jobbar hon med logistik på Deichman Bibliotek i Oslo.


Detta fick gruppen att reflektera över varför man inte hittade någon konkret information om vad hotellen faktiskt gör för att minska matsvinn, klimatpåverkan och allt som hör till orden hållbar drift. De uttryckte en önskan om mer transparens, och självklart tar vi sånt på allvar. Vi är absolut inte ute efter att undanhålla något från våra gäster.


– Vi i Strawberry tog oss på allvar. Efter ett tag presenterade ni ett förslag om ett hållbarhetsomdöme för oss och undrade vad vi tyckte borde räknas in i ett sådant omdöme. Hur den borde utformas och så vidare. Vi, som den "vanliga mannen på gatan" hade ju goda förutsättningar att komma med förslag på hur ett omdöme skulle kunna visas för alla där ute som inte är hållbarhetsexperter, säger Almudena.


WeCare - coffe beans_16_9Vi har redan utarbetat etiska riktlinjer för våra leverantörer och deras leverantörskedjor för att säkerställa att produktionen av varorna och tjänsterna vi använder görs med respekt för människor och miljö.


Information är kunskap


Så föddes Sustainability rating, vårt hållbarhetsbetyg! Vi är stolta och glada över att äntligen få visa världen hur vi jobbar med hållbarhet, och samtidigt visa hur vi jobbar för att bli ännu bättre. Men tror Almudena på ett sådant betyg, och tror hon att andra kommer att lita på det?


– Det är säkert en del som kommer vara skeptiska till betyget, med tanke på att det är internt. När det är sagt tänker jag att skepsisen kommer att minska när man så småningom inser att detta faktiskt är ett nyttigt verktyg som ger konkret information som man inte nödvändigtvis får från andra branscher - information som bidrar till att man som gäst kan ta bättre och kloka val. Folk blir mer och mer engagerade i klimat och miljö. Detta betyg kan göra er till en drivkraft och en förebild för andra aktörer som inte är lika transparenta. Information är kunskap, och det är viktigt att alla i hotellbranschen rustar sig inför samhällets förväntningar på driften i framtiden, säger Almudena.


WeCare - Almudena Vargas in stairs_16_9– Folk blir mer och mer engagerade i klimat och miljö. Detta betyg kan göra er till till en frivkraft och en förebild för andra aktörer som inte är lika transparenta, säger Almudena Vargas.


Hotellen måste överträffa förväntningar


Okej, nu har vi ett hållbarhetsbetyg. Men hur mäts egentligen det som blir full pott i detta betyg?


– För att få toppbetyg måste hotellet verkligen överträffa förväntningarna och leverera tipptopp på alla områden. Ett högt betyg betyder inte att hotellet har lägst miljöbelastning, men att de har uppnått stora förbättringar. Med detta betyg får varje hotell en god grund för att se var de måste förbättras, avslutar Harald.


Vi ser självklart vikten av att involvera gäster i den dagliga hotelldriften och alla hotellgäster kan redan i dag ge feedback och förbättringsförslag i samband med sitt hotellbesök. Dessutom är planen att inkludera människoaspekten i betyget på sikt, till exempel mångfald, välfärd och lokalt samhällsansvar. Vi bryr oss trots allt om både planeten och människorna på den.


WeCare - people_16_9I dag måter vi vår framgång på tre punkter: People, Planet och Prifit. Så att du kan sova gott hos oss med gott samvete.


Detta är Sustainability rating:


  • Internt betyg som speglar hur hotellen presterar på olika hållbarhetsområden.
  • Varje hotell gör en prognos över uppskattad förbrukninng, baserat på förväntat antal gäster.
  • Den faktiska konsumtionen hämtas dagligen in från leverantörer, som elleverantör och tvätteri, och registreras i ett centralt system som genererar ett betyg per hotell.
  • Betyget presenteras på en 10-gradig skala och är ett genomsnitt av de senaste sju dagarna.
  • Resultatet mäts utifrån antal gäster per natt, för att få en så enhetlig skala som möjligt, som är jämförbar mellan alla hotell.
  • Betyget baseras på hur hotellen över tid presterar mot sina mål om att minska miljöpåverkan inom områdena energi, vatten, avfall, matavfall, kemikalier, textiltvätt och klimatutsläpp.
  • Systemet er transparent internt och hotellen som har en bit kvar på sin hållbarhetsresa kan lära sig av hotell som presterar bättre.



Här kan du läsa mer om vår Sustainability rating och vårt hållbarhetsarbete.